Månad: mars 2015

RC – onlinekurs! :-)

Nu är Joy i full träningsform igen efter kastreringen. Hon känns väldigt glad, pigg och busig. Sitt rätta jag :-)

Agilityn körde vi igång, den 11:e mars med Running Contacts – onlinekurs för Fanny Gott & Cecilia Svensson. De första veckorna har vi kört 2 st. pass i veckan. Denna vecka har vi kört 3st. pass.

Jag håller passen mycket korta. Agilityn är ju ingen uthållighetssport direkt så det känns osmart att köra för länge. I lydnaden har ju fokusen mest legat på att få till snabba stop så det känns lite kul att låta Joy få springa på ordentligt – som hon älskar  :-)

Här är en film där Joy springer på matta för första gången…

och här är en film på dagen träningspass. 2:a gången Joy springer på planka där jag testar att ha externbelöningen på lite olika avstånd.

Är ju helt ”grön” på detta men roligt är det och att gå en onlinekurs passar mig perfekt! Man kan lägga upp hur många filmer som man vill och Cecilia och Fanny ger snabbt respons på deltagarnas inlägg.

Förra söndagen så startade vi även att köra agility med hinder. Vi gick en kurs för Petra N Lindström i Högby Hallen. När jag anmälde så trodde jag att vi skulle hunnit träna lite innan men när kastreringen sköts upp till februari så fick den kursen bli en start på träningen istället.

Lite läskigt att ge sig ut i hetluften direkt men också mycket kul!

I tisdags var vi även hos Barbro Ekenberg och gick kurs med det gäng vi gick med i höstas så nu är vi verkligen igång :-)

Investera i sig själv!

För mig är det viktigt att lägga ner mycket energi på att mina hundar har de rätta fysiska förutsättningarna.

Rätt mat, värma upp & varva ner – före/efter träningspass. Lägga ner tid på att de får rätt motion – simma, springa. Var rädd om deras muskulatur – stretcha, massera.

När det gäller mig själv har det i ärlighetens namn inte varit lika noga. Jag kommer från ett hem där idrotta och vara i form legat högt på agendan. Under tonåren så tränade jag 6 dagar i veckan under en period med alldeles för litet mat intag. Priset för den perioden var högt och det tog lång tid innan jag haft ett bra förhållande till både mat och mig själv.

Numera så tycker jag om mig själv men jag är även medveten om att jag har lagt till med en del dåliga vanor under åren. Tiden då jag åkte snålskjuts på min suveräna grundkondition från tidigare idrottande börjar kännas väldigt avlägsen 😉

I juli förra året slutade jag dricka Pepsi Max helt efter varit beroende i ca 13 år . Har slutat under kortare perioden tidigare men alltid hittad ursäkter att börja dricka den skiten igen. Det var annorlunda i juli, ville få en balans och att dricka så mycket läsk som jag gjorde, det hörde inte hemma i den ekvationen.

Jag började även springa några gånger i veckan. Först var det några kilometer och sen har jag kört 5 kilometer. Den nya vanan att springa och bryta ovanan med Pepsi Max har gjort så jag känt mig betydligt starkare.

Däremot har min kost innehållit mycket snabbmat och färdiga rätter. Väldigt behändigt när man är själv har jag skyllt på…

Den 19:e februari i år så kände jag mig rätt trött på den kosten. Även det där med ”unna” sig fikabröd och godis några gånger i veckan kändes mest som att jag åt för att det ska man ju göra – unna sig. Upplevde det inte ens gott alla gånger.

Dagen efter så beslöt jag mig att hålla upp från godis och kaffebröd, from den 20 februari och 3 månader framåt. Det konstiga är att jag inte har varit sugen en enda dag på godis/kaffebröd sedan dess? Jag har även varit noga att göra min egen mat. Goodbye till färdiga rätter + snabbmat.

Kontentan är att jag mår så mycket bättre!!! :-)

Idag träffade jag Marie Söderström som har Dynamic Rehab. Det kändes otroligt viktigt att fortsätta investera i min egen hälsa.

Jag gjorde konditionstest som en startpunkt. Fick tips på en del övningar som jag ska göra då jag springer med hundarna för utveckla min kondition. I nuläget så springer jag i ett behagligt tempo. Jag blir varken bättre eller starkare men det håller väl igång min grundkondition hyggligt i alla fall… 😉

Jag upplever därför springa lite tråkigt och enformigt. Marie beskrev det så bra. Istället för göra det till en ritual så ska jag göra det till en naturlig del av livet :-)

Vi gick även genom mina kostvanor och de förändringarna jag gjort tyckte Marie var positiva. Uppskattade även där att det handlar inte om ”bantning, knepiga dieter”, utan äta det man mår bra av och ge kroppen så den orkar med. För orka är viktigt om jag ska kunna hålla det tempo jag har :-)

Fick även en del övningar för att stärka upp bål och rygg. Mycket enkla övningar som jag lätt kan göra i hemmet.

Det som kändes bra med Marie var att hon gav mig lagom med saker att jobba med, det känns inte som för mycket utan att det här kommer jag klara av.

Att investera i sin egen hälsa känns så bra. Min nya livsstil innefattar inte bara att ta hand om mina hundar och ge dem de bästa förutsättningarna, utan även mig själv :-)

10341709_636892579722438_4750480648116833812_n

 

”En hund som har självförtroende gör saker med engagemang”

I höstas så skrev jag inlägget ”Inte låta sig definieras av andra…” och därefter kom det intervjuer med Heidi Billkvam, Jessica Svanljung och Ann-Kristiina Nilsson. Nu är det så att jag frågade en till duktig hundprofil, som efter haft en hektisk period skickat mig sin intervju nu :-)

Ingen har väl missat Niina Svartberg och hennes fantastiska lydnadskarriär med den glada tollaren Skoj. Championat och SM-kvalpoäng innan Skoj fyllt två år. Debuterade på VM 2010 i Herning och på VM i Paris 2011, tog de individuell silvermedalj och lagguld med de andra svenska deltagarna för nämna några höjdpunkter.

När jag började träna lydnad 2009, var en av de hemsidor som jag hämtade mycket inspiration ifrån var Svartbergs hemsida. Att se den härliga tollarens glädje och samhörighet med Niina var verkligen en fin målbild. Det som jag inte såg var att Skoj inte var en hund med jättemycket fart från början, tack vare Niinas skicklighet som hundförare. Här delar hon med sig lite hur hon har tränat Skoj på den biten :-)

skoj_SM-13

Niina & Skoj på SM 2013.

Hur skulle du beskriva Skoj?

Glad, arbetsglad, mån om att göra rätt, mycket mammig och vill vara nära.

Hur har du arbetat med hans fart och motivation?

Jag har tränat mycket fartfyllda springlekar, bollkastningslekar osv. Jag har jobbat mycket med att lära honom att springa med engagemang. Första träningspasset inomhus på inomhusunderlag fick jag inte honom att galoppera överhuvudtaget, så just springtempo inne har jag fått jobba extra mycket med.

Jag har varit noga hela tiden med att pumpa honom full med självförtroende, en hund som har självförtroende gör saker med engagemang. En säker hund har också lättare för att släppa på fart. På lydnadsplan är ju fart en subjektiv grej (till skillnad från till exempel agilityn, där hundens fart faktiskt klockas), en hund behöver inte alltid vara så snabb, bara den springer med engagemang, då ser den för ögat ut som snabbare än vad den är.

I den konkreta träningen bör man fundera på hur hunden optimalt ska förberedas inför träningspasset för att man ska få till så bra träning som möjligt. Att inte göra många repetitioner av moment där man jobbar med fart och engagemang. Med den här typen av hund hellre fort men fel :-) än rätt men utan engagemang. Att också lägga märke till hur ens hund svarar på pauser i träning (alltså att inte träna varje dag, utan att vila vissa dagar) – vissa hundar får mer engagemang om de inte får träna varje dag. För Skojs del var det precis tvärtom, han är som bäst när han får träna mycket varje dag. Bara någon dags paus innebar direkt sämre tempo träningspasset efter pausen.

Tycker du att du har haft fördelar att träna honom även i andra grenar?

Egentligen inte för just farten, men det stärker relationen och inlärningsrelationen att träna olika slags saker, och man lär sig mer om sin hund som individ.

Vad tycker du är viktigt att tänka på när det gäller att bibehålla fart och motivation år efter år för kunna prestera på tävling?

Variera träningen, försök att inte fastna i vanor. Försök att hela tiden utveckla saker, istället för att bara ”bevaka”. Ha bra träningskompisar som du trivs med och kan ha roligt tillsammans med. För mig är det jätteviktigt att ha kul när jag tränar!

Vilka styrkor tycker du att Skoj har haft genom er lydnadskarriär?

Han är alltid glad vilket gör att det alltid är kul att träna med honom. Han vill alltid träna, och han vill alltid göra rätt. Han har bra koncentrationsförmåga och han är miljöstark. Han litar alltid på mig. Han har en sån utstrålning!

Vilket råd skulle du ge till andra med liknande typ av hund?

Lägga upp träningen från början så att det är fokus på springövningar, och inte tidigt blanda in så mycket träning när det gäller stadga och teknik med noggrannhet.

Se hundens styrkor och utnyttja dem, istället för att bara tänka på hundens svagheter. En lydnadshund behöver fler saker än fart, och även om man alltid kan jobba sig till mer fart så kan man också nyttja andra delar i hundens personlighet till ens fördel. Det är lätt att bli hänförd när man ser riktigt snabba hundar på lydnadsplan, men gilla din hund för vad den är, och utnyttja dens styrkor till er fördel!

Att ge hunden bra tävlingsminnen, och framför allt bra minnen av mig som förare i tävlingssituationen!

Skoj och Niina bytte inriktning mars 2014 då de debuterade i Heelwork to Music. Framgångarna lät inte vänta på sig då de samma år tog hem lagguldet med landslaget och i januari blev SVENSKA MÄSTARE! Stort GRATTIS och tack Niina för att du tog dig tid att svara på mina frågor :-)

niina_skoj_htm-nm-14_s

Niina och Skoj på NM i Heelwork To Music.